Deelnemers: Auke Schuil, Peter Hollenga, Willem van Eersel

Za. 13 juli De heenreis verliep voorspoedig op wat perikelen na met de huurauto. We stonden bij de verkeerde terminal en de bestelde auto was niet direct beschikbaar. Enkele uurtjes later dan gepland konden we vertrekken. Gearriveerd in Ruse konden we niet gelijk de goede straat vinden omdat de Tom-tom zeven  straten aangaf met de naam Baba Tonka. Na veel gezoek parkeerden we uiteindelijk op een pleintje en pleegden een telefoontje. Martin was er na vijf minuten. We werden allerhartelijkst ontvangen door Peter en Eli en ook Martin en Ani waren van de partij. Na een heerlijke maaltijd hebben we wat door de stad gewandeld  Ruse is een plaats dat qua inwonertal ongeveer gelijk is aan Emmen. In het centrum staan veel mooie gebouwen.

Ontvangst in Rousse

Zo. 14 juli We hebben de kerkdienst bezocht waar f. Stephan de dienst leidde. Tijdens deze dienst werd Herma Hollenga herdacht. Ook werd namens de gemeente Dalen een kaars overhandigd. Deze kaars brandt daar nu iedere zondag, gelijk met de identieke kaars in Dalen. Na de kerkdienst waren er gesprekken met de kerkgangers.. Vervolgens hebben we koffie gedronken op een terras aan de Donau, met uitzicht op Roemenië. ’s Middags hebben we een bezoek gebracht aan de grottenkerk in Ivanovo. Deze kerk is de best bewaarde grottenkerk van de vallei, waar nog fresco’s en muurschilderingen zichtbaar waren. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan een deels bewaarde middeleeuwse stad in Cherven.. Al me al hebben we deze middag veel trappen op en af moeten lopen. Na dit bezoek gingen we naar  Syanovo-Klooster “Hl. Marina” We hebben daar de avondkerkdienst bijgewoond  en ’s avonds weer heerlijk gegeten, gedronken en vooral veel gezongen.

Kaars uit Dalen

Ma. 15 juli  Vroeg in de morgen werden we gewekt voor de ochtenddienst, die om 06:00 uur begon. Na de ochtenddienst werd er ontbeten en daarna konden we aan het werk. Het werk bestond uit het in de grond zetten van palen voor een afrastering van een nieuw stuk land. Een aantal van die palen werden met behulp van paard en wagen aangevoerd. De weg was nogal ongelijk en toen de wagen door een kuil reed en daardoor scheef kwam te staan lag Willem in de brandnetels. Op wat kleine schaafwonden na is dit verder goed afgelopen. De weg ging lichtelijk naar beneden en daardoor stonden we met z’n allen op een gegeven moment tot onze enkels in de modder. In de middag waren er geen activiteiten Aan het eind van de middag was er weer een kerkdienst  en tijdens het avondeten werd er weer veel gezongen.

Hooien met paard en wagen

Di 16 juli In de nacht werden we gewekt door de rook. Peter had dat het eerst in de gaten en wekte Auke en Willem. Willem was nog niet goed bij kennis en dook weer onder de dekens en dacht dat de rook wierook was. Gelukkig heeft Peter Willem kunnen overtuigen van de ernst van de situatie, want de boel had behoorlijk in de fik gestaan..

Brand in het klooster

Tijdens de ochtendkerkdienst vond er een volwassendoop plaats. Voor dit doel stond er een regenton vol met (ijskoud) water waarin deze persoon een aantal keren kopje onder ging. Daarna gingen we weer werken aan de schutting en hebben ook nog een auto uit de modder getrokken. Tijdens het middageten werden onze geschenken uitgereikt, waaronder de Dalense vlag. Door f. Georg werden er sjaaltjes uitgedeeld aan  alle deelnemers en vond er een bespreking plaats. Die middag waren er verder geen activiteiten. Het heeft die middag wel flink gehoosd, waardoor het potentiële watertekort in één klap was opgelost.

Vlag van Dalen hangt in het St. Marinaklooster

Wo 17 juli Feestdag  van de heilige Marina. Heel de omgeving kwam feest vieren en het ontbijt is er bij ingeschoten. ’s Middags zijn we weer vertrokken richting Ruse en hebben onderweg de Thraciësche grafkelder van de zoon van Alexander de Grote bezocht.  Daarna zijn we doorgereden naar de grot Örlova Chuka die gesloten bleek te zijn. Vervolgens zijn we doorgereden naar Ruse waar we de nacht zouden verblijven. Voorafgaande daaraan hebben we heerlijk gegeten in gezelschap van Peter, Eli, Martin, Ani en Simeon .op de bovenste verdieping van een hotel met uitzicht over de Donau.

Do 18 juli  Na het ontbijt bij Peter en Eli hebben we nog even in de stad gewandeld en op verzoek van Peter (Hollenga) een bakkerij bezocht. Na een hartelijk afscheid van Peter, Eli, Martin, Ani en Matroesja, zijn we vertrokken naar Arbrassanie en hebben daar de doopkerk en een klooster bezocht. Vervolgens doorgereden naar Veliko Turnovo waar we de nacht hebben doorgebracht. ’s Avonds hebben we nog heerlijk gegeten op een terras met uitzicht over de oude stad.

Het afscheid

Vr 19 juli Teruggereden naar Sophia, de auto ingeleverd, kerken bezocht en gegeten in de buurt van het regeringscentrum waar ’s avonds een vreedzame demonstratie gaande was. Overnacht in Sophia vlak bij de luchthaven.

Za 20 juli Terugreis, lunch bij Auke in Veenendaal.