Bezoek uit Bulgarije, van vrijdag 21 sept. t/m dinsdag 25 september.

Op vrijdag 21 september kwamen Tedy en Emo met hun kinderen Victor en Maria en Nikolai met zijn dochter Elena naar Nederland. Ze landden in Eindhoven in de ochtend. Emo ging door naar Maastricht en Heerlen voor zaken en de anderen werden door een vriend van Gerda (die bij Eindhoven woont) opgehaald en naar de Efteling gebracht. Ze hebben daar een fantastische dag gehad. Om 18.00 uur stond Sjouke voor de Efteling om ze op te halen. Emo was daar inmiddels ook aangekomen. Om half 9 werden de gasten ontvangen in het huis van de dominee waar Jeannet heerlijk eten had gemaakt. Petrus, Lammy en Nikki en Sanna  waren er ook om de gasten te ontvangen.

Ontbijt

Op zaterdag zijn we met een groepje van 11 mensen naar Schiermonnikoog geweest. We hebben gefietst naar de vuurtoren, het strand en naar de bunker. Het eiland was mooi en het was gezellig. Helaas regende het ’s middags veel waardoor we besloten het eiland eerder te verlaten. We zijn naar Aalden gereden en hebben daar pannenkoeken gegeten.

Vuurtoren Schiermonnikoog

Op zondagochtend zijn we naar de kerk geweest. Het heilig avondmaal werd gevierd. In Bulgarije doen ze dit elke zondag en tijdens gesprekken was wel eens verbazing geuit dat dit bij ons slechts enkele malen per jaar gebeurd. Helaas konden de Bulgaren niet mee doen met ons heilig avondmaal omdat in hun kerk het heilig avondmaal alleen mag worden genomen als er ’s ochtends is gevast. Ze drinken dan zelfs geen water. Bij ons hadden ze een uitgebreid ontbijt genoten waardoor ze onze viering moesten overslaan.

Na de kerkdienst hebben we geluncht bij Henk en Annie in Dalerveen en daarna is het Van Gogh huis bezocht. ’s Avonds hebben we met veel mensen van de gemeente chinees gegeten in de Weme. Het was erg gezellig. Sjouke en Lammy hebben gezongen en Victor en Emo hebben een quiz gedaan over Bulgarije. Iedereen mocht raden naar de goede antwoorden en bij elke vraag was er een prijs voor de winnaar.

Op maandag heeft Petrus met de gasten het openlucht museum in Schoonoord bezocht en is er gewinkeld. ’s Avonds hebben we met een aantal mensen gegeten bij Gerda en Jeroen.

Ellert & Brammert, Schoonoord

Op dinsdagochtend zijn de gasten na een goed ontbijt bij Petrus,  door Henk Dekker naar het vliegveld van Dortmund gebracht. Het was een heel geslaagd bezoek. Het was erg gezellig en het was fijn de verbondenheid te voelen met onze eigen gemeente. Het was fijn dat er zondagavond verschillende mensen mee aten in de Weme. Ook was het fijn dat er veel mensen hielpen met opruimen. Verder was het prettig te merken dat als iemand ergens niet bij aanwezig kon zijn dat een ander dit weer oppakte. Zo hebben we met meerdere mensen een heel gastvrij bezoek kunnen regelen voor onze Bulgaarse vrienden. Ieder die wil is van harte uitgenodigd om in Bulgarije te genieten van de Bulgaarse gastvrijheid.